"לא טוב היות האדם לבדו ".
כך נאמר לגבי אדם שלא ממש זוגיות. אולם, במציאות שלנו, האדם לא לבדו בכל תחומי החיים. הרי נאמר שהבדידות היא המצב הנורא מכל.
כאשר מדברים על מערכות יחסים מתכוונים ליחסים בין בני זוג, בין ילדים להורים, בין נכדים לסבים וסבתות, בין חברים, בין תלמידים למוריהם, בין אנשים להוריהם לחבריהם במקומות העבודה, בין אנשים לשכניהם ועוד..
במערכות יחסים רצוי שיהיה איזון בין נתינה לבין קבלה.
לעיתים נדמה, כי יש אחד מקבל והשני רק נותן. אם כל הדבר הרי שאותו נותן לוקה בחסר, כי נאמר " לקבל אל מנת לתת".
הנתינה באה מתוך מאגר הקבלה שאותו נותן קיבל. אם לא קיבל הוא בסופו של דבר לוקה בחסר או חסך. רק על שמש נאמר שהיא נותנת "אור וחום" ולא חסרה.
על הילרים נאמר, שהם חייבים לקבל עזרה או עבודה מאחר על מנת להתמלא באנרגיות שהם מעבירים למטופלים שלהם. אם לא, הם מתרוקנים מאנרגיות ויכולים להגיע לאפיסת כוחות ודלדול אנרגיות.
לדעתי, ברוב המקרים שקיימים מערכות יחסים גם אם נדמה שצד אחד מקבל והאחר רק נותן יש פה קבלה סמויה שלא נמדדת ברמת החומר אלא קבלה של משמעות, הערכה, כבוד והכרת תודה (שהם לא פחות מחומר)
בתחום של טכניקת אלכסנדר מערכות יחסים הם מהות העבודה. נתייחס קודם כל ליחסי מורה-תלמיד. המורה מעביר לתלמיד את יכולותיו בתחום האיזון, מימוש הקומה והקלילות. זה נעשה בצורה של " השראה" מושג מתחום החשמל או "כלים שלובים" מושג מתחום הכימיה שכולנו מכירים. את התוצאה של כלים שלובים אפשר לראות בניסוי במעבדה. השראה לא נראית לעין. בתהליך עבודת מורה- תלמיד המורה עובד על עצמו עם עצמו (מנחה כיוונים) במטרה להגיע למצב של הפחתת המתח בשרירי הצוואר מה שיוביל לגו אחיד, וראש נישא לפנים ולמעלה. מצב זה של המורה כמו גם התלמיד, מייצר מימוש קומה וקבלת נפח, תוצאה שנראית לעין. תוצאה פנימית היא פתיחת חסימות וערוצים למעבר של זרימת חיוניות
תחום נוסף של מערכת יחסים היא בין האדם עם עצמו מאיר מגדיר זאת "אני ועצמי" . כלומר, אני מדבר אל עצמות שלי ורצוי שמערכת היחסים שלי עם עצמי תהיה משופרת. כלומר, עצמותיי מלאות חיוניות מלאות מח עצמות מלאות דם וכל מה שנמצא בתוכן. מצב הפוך לזה מתואר אצל הנביא ישעיהו "בחזון העצמות היבשות" עצמות שאין בהן חיים ואין בהן תנועה ובאחרית הימים הן תחיינה מחדש. הנביא ירמיהו מתייחס גם אל עצמותיו כאשר הוא אומר "כל עצמותיי תרעדנה". כלומר, הפחד מתבטא גם בעצמות.
מכאן נובע לשיטתו של מאיר כי העצמות הן יישות נפרדת שיש לטפח אותה על ידי הנעת החיוניות בתוכן ועל ידי הנעת התנועה שלהן.
משפט נוסף השגור בפינו "אדם קרוב לעצמו". לשיטתנו מבטא את הקירבה שהאדם עם עצמו. שומר על איזון בין האני שלו לבין העצמי שלו.
Comments